Thursday, January 29, 2015

( 5 ) KELEBIHAN PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN



 DISEDIAKAN OLEH : 
NURUL AFZILIN BINTI MOHD ALI

   Teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) telah membuka berbagai-bagai jenis platform manusia berkomunikasi. E-mel, sistem pesanan ringkas (SMS), BlackBerry Messenger, Instant Messenger, "chat" serta media sosial seperti Facebook, Twitter, Youtube dan sebagainya menjadi wadah popular untuk berbicara sesama manusia untuk memenuhi pelbagai tuntutan kehidupan atau meluahkan pendapat dan pandangan serta menngunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.

  •  Mudah dan Cepat Mendapat Maklumat
   Ciri-ciri komunikasi sebegini membolehkan maklumat disampaikan kepada penerima dengan kadar segera.  Di samping itu, capaian komunikasi juga meluas apabila kandungan yang disalurkan boleh sampai ke pada khalayak ramai. Ia juga dapat dicapai oleh sesiapa sahaja yang dapat mengakses maklumat tersebut sama ada berbentuk teks, audio ataupun video.

  • Banyak Alternatif
   Tambahan lagi, apabila menggunakan teknologi ( ICT ) dalam pembelajaran dan pembelajaran, para pengguna akan memperoleh ilmu tanpa bersusah payah pergi ke majlis pengajian di masjid atau surau. Malah, boleh menjimatkan masa seharian dengan menghadap alat-alat komunikasi sahaja.

  • Dapat Menambah Ilmu Tanpa Bersusah Payah Ke Majlis Pengajian Di Masjid Atau Di Surau
   Sehubungan dengan itu, terdapat banyak laman-laman web atau kumpulan-kumpulan di dalam media sosial yang membincangkan dan membahaskan beberapa isu-isu ilmiah. Secara tidak langsung para pengguna boleh terlibat dengan perbahasan tersebut secara lebih mendalam.

  • Boleh Terlibat Dengan Perbahasan Ilmiah Lagi Mendalam
   Selain itu, ada segelintir pengguna laman web terdiri daripada para pelajar yang masih menuntut di istitusi pengajian. Mereka memerlukan beberapa maklumat dengan cara yang ringkas dan padat. Oleh itu, mereka menggunakan laman-laman web sebagai sumber rujukan mereka.

  • Dapat Terus Merujuk Kepada Sumber Dengan Mudah
   Seterusnya, kebanyakan pengguna laman web menyatakan beberapa persoalan mereka mengenai masalah yang ingin diketahui contohnya dalam soal hukum-hakam melalui media sosial seperti facebook dan lain-lain.

  • Dapat Mengetahui Banyak Pandangan Ulama-Ulama dan Terikat Dengan Satu Pandangan Sahaja
   Kini, para ulama semakin maju dengan dunia teknologi. Para pelajar boleh mengetahui banyak pandangan ulama-ulama dan tidak terikat dengan satu pandangan semata-mata.

ICT digunakan untuk membantu pengajaran dan pembelajaran dengan mencapai tujuan dan maksud peranan ICT dalam kehidupan manusia khasnya para pelajar pada hari ini. Roh pembangunan dan penggunaan ICT yang berpaksikan tauhid dan berpandukan syariah harus dihidupkan dalam jiwa dan sanubari setiap pengamal dan pengguna ICT. Ia di gerakan oleh niat untuk mentaati Allah s.w.t dalam semua aspek kehidupan dan model ini  dengan menggunakan teknologi yang ada bagi membina kehidupan manusia berlandaskan syariah.




Sumber Rujukan
  1.  Ustaz Zul Ramli M. Razali , 2012 , Q & A ( Madu dan Racun Belajar Di Internet), Petaling Jaya, Selangor :Galeri Ilmu Sdn. Bhd.
  2. Tiong Guo Siang , 2007 , Tahap Kesediaan Guru Dalam Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Berasaskan Komputer Bagi Pengajaran Dan Pembelajaran Sains , Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
  3. Dr. Aznan Zuhid Saidin , 2012 , Solusi ( Tekno Da'i ), Kuala Lumpur : Telaga Biru










No comments:

Post a Comment