- terdapat pengetahuan, pemahaman, penggunaan, analisis, sintesis dan penilaian
- mengikut Taksonomi Bloom aras paling rendah adalah pengetahuan
- JPU perlu ada jumlah soalan bagi setiap kandungan, tahap kemahiran dan jenis soalan
- ia digunakan untuk menerangkan sebaran jenis butiran
- perlu tajuk khusus yang hendak diuji, penentuan tahap kognitif, jenis soalan
Saturday, June 4, 2016
JADUAL PENENTUAN UJIAN ( nota )
UJIAN RUJUKAN KRITERIA ( nota )
- pencapaian individu
- kriteria @ kemahiran
- gambaran pencapaian seseorang pelajar
- bukan membandingkan
- hampir sama tahap kesukarannya ( soalan )
- tidak membezakan diantara pencapaian yang lain
- waktu untuk beralih ke topik yang baru
- ujian lisan
- soalan berbentuk subjektif
- soalan esei
- ujian memandu
UJIAN RUJUKAN NORMA ( nota )
- markah tertinggi
- membandingkan pencapaian
- satu ujian yang sama menggunakan keputusan yang sama
- ujian yang paling banyak digunakan oleh guru di dalam kelas
- soalan daripada mudah kepada yang sukar
- guru dapat membezakan peringkat pencapaian pelajar
- PMR, SPM, STPM
- membuat perbandingan
JENIS PENILAIAN ( nota )
PENILAIAN PENEMPATAN
- dilakukan awal / sebelum pengajaran
- mendapatkan maklumat tentang pelajar
- membantu guru merancang corak pengajaran
- dilakukan semasa / proses pengajaran
- maklum balas tentang kejayaan atau kegagalan pembelajaran
- membantu guru membuat keputusan untuk mengembangkan teknik
- kuiz mingguan, soalan-soalan lisan
- dilakukan semasa pengajaran
- mengesan punca kelemahan pelajar
- menentukan masalah pelajar yang konsisten
- ujian formatif sebagai rawatan pertama
- rawatan lanjutan intensif
- dilakukan di akhir penggal / pertengahan tahun
- menilai pencapaian di akhir pengajaran
- menentukan gred di akhir kursus
- digunakan bagi merancang aktiviti pengajaran
- ujian besar
TELESIDANG VIDEO MENERUSI KOMPUTER ( nota )
ALAT
- kamera video
- codec
- tv monitor
- perkakasan audio
- interaktiviti
- perkongsian budaya
- menanam sifat berdikari
- kurang komunikasi lisan
- komunikasi bertulis @ lisan
- sukar menyesuaikan diri
PEMBELAJARAN MENERUSI INTERNET ( nota )
PENGENALAN
- terarah kepada kendiri
- kawalan pengguna
- interaktiviti pelajar guru lebih baik
- tidak terikat dengan faktor masa
- suatu bentuk pembelajaran berasaskan hipermedia dihimpunkan satu sumber dalam medium web menghasilkan pembelajaran dan pengajaran berkesan
TELESIDANG VIDEO ( nota )
MAKNA
kombinasi audio dan media visual yang digunakan dalam proses komunikasi yang interaktif antar dua hala @ lebih kawasan yang berlainan
MOD
- tanpa hubungan interaktif antara pelajar dengan guru
kombinasi audio dan media visual yang digunakan dalam proses komunikasi yang interaktif antar dua hala @ lebih kawasan yang berlainan
MOD
- video & audio sehala
- tanpa hubungan interaktif antara pelajar dengan guru
- video sehala & audio dua hala
- video & audio dua hala
- pertemuan secara visual memberi kepuasan interaksi lebih mudah berbanding telesidang komputer
- jimat kos
- kepakaran boleh disebarkan secara meluas
- kos yang tinggi
- kurang interaktiviti
- tenaga kerja yang lebih
- visual yang kurang tajam mengurangkan tumpuan
- penyelenggaraan tinggi
- penerbitannya mahal
- kualiti imejnya rendah
- gangguan pantulan
- virtual @ candid
- studio-produced videoconferences
- point to point @ multiside
TELESIDANG AUDIO ( nota )
MAKNA
menghubungkan individu dari lokasi berlainan melalui perbincangan dua hala secara terus menggunakan talian telefon atau satelit
PERALATAN YANG DIPERLUKAN
menghubungkan individu dari lokasi berlainan melalui perbincangan dua hala secara terus menggunakan talian telefon atau satelit
PERALATAN YANG DIPERLUKAN
- telefon
- headset
- pembesar suara
- menjimatkan masa
- menjimatkan belanja perjalanan
- boleh mengadakan dialog tanpa perlu bersemuka
- mudah digunakan
- guna telefon sahaja
- interaktif
PEMBELAJARAN TELESIDANG ( nota )
MAKNA
pembelajaran yang menggunakan audio, video dan komputer sebagai saluran komunikasi antara beberapa orang dalam kumpulan atau individu yang berada di tempat yang berlainan dan jauh dari komunikasi.
Perry, Rumbel ( 1987 ) & Keegan
menggunakan alat media:-
pembelajaran yang menggunakan audio, video dan komputer sebagai saluran komunikasi antara beberapa orang dalam kumpulan atau individu yang berada di tempat yang berlainan dan jauh dari komunikasi.
Perry, Rumbel ( 1987 ) & Keegan
- digunakan pada pengajaran jarak jauh ( distance education ) dengan lebih komprehensif
- menyediakan saluran komunikasi " dua hala " yang teratur
- ada sesi pertemuan muka melalui alat rangkaian elektronik
- adanya pemisahan atau jarak yang jauh pada kadar antara guru dengan pelajar
- ia berlaku secara formal
- ia berlaku tanpa kehadiran fizikal atau bertatapan muka
- guru dan pelajar berada di tempat yang berlainan dan jauh antara satu yang lain
- canada
- india
- united kingdom
- amerika syarikat
- indonesia
- china
menggunakan alat media:-
- grafik
- video
- audio
- komputer
- pelajar akan mempunyai banyak masa
- proses pembelajaran dan pengajaran boleh dijalankan tanpa terikat kepada faktor masa dan tempat
- dapat menarik perhatian
- meningkat minat pelajar
- pelajar bebas menentukan masa dan tempat
Subscribe to:
Posts (Atom)