Saturday, June 4, 2016

JADUAL PENENTUAN UJIAN ( nota )

  • terdapat pengetahuan, pemahaman, penggunaan, analisis, sintesis dan penilaian
  • mengikut Taksonomi Bloom aras paling rendah adalah pengetahuan
  • JPU perlu ada jumlah soalan bagi setiap kandungan, tahap kemahiran dan jenis soalan
  • ia digunakan untuk menerangkan sebaran jenis butiran
  • perlu tajuk khusus yang hendak diuji, penentuan tahap kognitif, jenis soalan

UJIAN RUJUKAN KRITERIA ( nota )

  • pencapaian individu
  • kriteria @ kemahiran
  • gambaran pencapaian seseorang pelajar
  • bukan membandingkan
  • hampir sama tahap kesukarannya ( soalan )
  • tidak membezakan diantara pencapaian yang lain
  • waktu untuk beralih ke topik yang baru
  • ujian lisan
  • soalan berbentuk subjektif
  • soalan esei
  • ujian memandu

UJIAN RUJUKAN NORMA ( nota )

  • markah tertinggi
  • membandingkan pencapaian
  • satu ujian yang sama menggunakan keputusan yang sama
  • ujian yang paling banyak digunakan oleh guru di dalam kelas
  • soalan daripada mudah kepada yang sukar
  • guru dapat membezakan peringkat pencapaian pelajar
  • PMR, SPM, STPM
  • membuat perbandingan

JENIS PENILAIAN ( nota )

PENILAIAN PENEMPATAN
  • dilakukan awal / sebelum pengajaran
  • mendapatkan maklumat tentang pelajar
  • membantu guru merancang corak pengajaran
PENILAIAN FORMATIF
  • dilakukan semasa / proses pengajaran
  • maklum balas tentang kejayaan atau kegagalan pembelajaran
  • membantu guru membuat keputusan untuk mengembangkan teknik
  • kuiz mingguan, soalan-soalan lisan
PENILAIAN DIAGNOSTIK
  • dilakukan semasa pengajaran
  • mengesan punca kelemahan pelajar
  • menentukan masalah pelajar yang konsisten
  • ujian formatif sebagai rawatan pertama
  • rawatan lanjutan intensif
PENILAIAN SUMATIF
  • dilakukan di akhir penggal / pertengahan tahun
  • menilai pencapaian di akhir pengajaran
  • menentukan gred di akhir kursus
  • digunakan bagi merancang aktiviti pengajaran
  • ujian besar

TELESIDANG VIDEO MENERUSI KOMPUTER ( nota )

ALAT
  • kamera video
  • codec
  • tv monitor
  • perkakasan audio
KELEBIHAN
  • interaktiviti
  • perkongsian budaya
  • menanam sifat berdikari
KELEMAHAN
  • kurang komunikasi lisan
  • komunikasi bertulis @ lisan
  • sukar menyesuaikan diri

PEMBELAJARAN MENERUSI INTERNET ( nota )

PENGENALAN
  • terarah kepada kendiri
  • kawalan pengguna
  • interaktiviti pelajar guru lebih baik
  • tidak terikat dengan faktor masa
MAKNA
  • suatu bentuk pembelajaran berasaskan hipermedia dihimpunkan satu sumber dalam medium web menghasilkan pembelajaran dan pengajaran berkesan

TELESIDANG VIDEO ( nota )

MAKNA
kombinasi audio dan media visual yang digunakan dalam proses komunikasi yang interaktif antar dua hala @ lebih kawasan yang berlainan

MOD
  • video & audio sehala
- menonton program televisyen secara terus
- tanpa hubungan interaktif antara pelajar dengan guru
 
  • video sehala & audio dua hala
- menggunakan sistem televisyen alat khas yang membolehkan pendengar memberikan maklum balas dan berbincang dengan penyampai
  • video & audio dua hala
KELEBIHAN TELESIDANG VIDEO
  • pertemuan secara visual memberi kepuasan interaksi lebih mudah berbanding telesidang komputer
  • jimat kos
  • kepakaran boleh disebarkan secara meluas
KELEMAHAN TELESIDANG VIDEO
  • kos yang tinggi
  • kurang interaktiviti
  • tenaga kerja yang lebih
  • visual yang kurang tajam mengurangkan tumpuan 
MASALAH TELESIDANG VIDEO
  • penyelenggaraan tinggi
  • penerbitannya mahal
  • kualiti imejnya rendah
  • gangguan pantulan
JENIS TELESIDANG VIDEO
  • virtual @ candid
  • studio-produced videoconferences
  • point to point @ multiside

TELESIDANG AUDIO ( nota )

MAKNA

menghubungkan individu dari lokasi berlainan melalui perbincangan dua hala secara terus menggunakan talian telefon atau satelit

PERALATAN YANG DIPERLUKAN
  • telefon
  • headset
  • pembesar suara
KELEBIHAN TALESIDANG AUDIO
  • menjimatkan masa
  • menjimatkan belanja perjalanan
  • boleh mengadakan dialog tanpa perlu bersemuka
  • mudah digunakan
  • guna telefon sahaja
  • interaktif

PEMBELAJARAN TELESIDANG ( nota )

MAKNA

pembelajaran yang menggunakan audio, video dan komputer sebagai saluran komunikasi antara beberapa orang dalam kumpulan atau individu yang berada di tempat yang berlainan dan jauh dari komunikasi.

Perry, Rumbel ( 1987 ) & Keegan
  • digunakan pada pengajaran jarak jauh ( distance education ) dengan lebih komprehensif
KRITERIA-KRITERIA

  • menyediakan saluran komunikasi " dua hala " yang teratur
  • ada sesi pertemuan muka melalui alat rangkaian elektronik
  • adanya pemisahan atau jarak yang jauh pada kadar antara guru dengan pelajar
CARA
  • ia berlaku secara formal
PROSES
  • ia berlaku tanpa kehadiran fizikal atau bertatapan muka 
  • guru dan pelajar berada di tempat yang berlainan dan jauh antara satu yang lain
DIGUNAKAN ( TEMPAT )
  • canada
  • india
  • united kingdom
  • amerika syarikat
  • indonesia
  • china
TEKNIK

menggunakan alat media:-
  •  grafik
  • video
  • audio
  • komputer
KELEBIHAN TELESIDANG
  • pelajar akan mempunyai banyak masa
  • proses pembelajaran dan pengajaran boleh dijalankan tanpa terikat kepada faktor masa dan tempat
  • dapat menarik perhatian
  • meningkat minat pelajar
  • pelajar bebas menentukan masa dan tempat