Friday, June 3, 2016

BAHAGIAN -BAHAGIAN KAMERA ( nota )

 SHUTTER SPEED
  • pengatup
  • alat penghalang cahaya terkena pada filem mengikut tempoh masa yang telah ditentukan oleh meter yang terdapat pada kelajuan pengatup.
APERTURE
  • bukaan
  • mengawal banyak mana cahaya masuk ke kamera
KAMERA DIGITAL
KELEBIHAN 
  • proses rakaman gambar
  • merakam gambar menggunakan pola binari
  • cakera berformatkan digital melalui CCD
  • boleh dipaparkan terus kepada skrin monitor komputer
  • boleh dibuat suntingan secara elektronik
KEKURANGAN
  • mahal ada murah pun ada bergantung pada resolusi yang dihasilkan
  • tidak menggunakan filem
  • menggunakan flash card, compact card, floppy disk, internal memory 

APA ITU MULTIMEDIA ??? ( nota )

DEFINISI
gabungan elemen-elemen teks, grafik, animasi, bunyi dan video

TUJUAN
sembahkan maklumat kepada pengguna via komputer

JENIS-JENIS

teks
  • .txt
  • .doc
  • hiperteks ( skrin tidak terlalu penuh )
grafik
  • .tiff
  • .png
  • jpeg
  • gif
video
  • .avi
  • .mov
animasi
  • .avi
  • .flc
bunyi
  • .pca
  • .pcm
  • .swa

MODEL

ARCS
A= attention
R= relevance
C= confidence
S= satisfaction

dipopulori oleh John Keller. Guru dapat memotivasikan pelajarnya

ASSURE
A= analyze
S= state objective
S= select
U= utilize
R= require learner response
E= evaluation

sistem perancangan yang menggunakan media untuk pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah

DALE CONE OF EXPERIENCE

lecture = 5 %
reading = 10 %
audio-visual = 20 %
demonstration = 30  %
discussion group = 50 %
practise by doing = 75 %
teach others / immediate use = 90 %                                                      

NOTA : APAKAH TUTOR, TUTEE DAN TOOL?/?? ( PBK )

apa itu Tutor?

makna : pendekatan yang menggunakan @ berasaskan komputer
tujuan : pengajaran dan pembelajaran agar terancang dan memberi kebebasan kepada pelajar untuk meneroka


apa itu Tutee?

makna ; pelajar mengajar komputer
guna : bahasa pengaturcaraan
contoh : LOGO, BASIC & PASCAL

apa itu Tool ?

makna : komputer membantu guru dalam membuat sesuatu kerja
perisian : pemproses perkataan , pengisian data, grafik, hamparan elektronik, telekomunikasi, penerbitan meja.
tujuan : menyediakan nota, memproses makumat, slaid persembahan, email

APA ITU KOMUNIKASI ??? ( nota )

JENIS-JENIS KOMUKASI
  • verbal communication
  • non-verbal communication
  • mediated communication
  • face-to-face communication
SEBAB KONUMIKASI
  • to inform
  • to educate
  • to persuade
  • for relationship and entertainment
TUJUAN KOMUNIKASI
  • attitude change
  • opinion change
  • behaviour change
  • social change
MODEL KOMUNIKASI
  • shannon-weaver's model

NOTA PEDAGOGI : CARA-CARA MENANGANI MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH

CONTOHNYA :-
  • Teguran membina
  • Hukuman
  • Pengurusan Disiplin
  • Mencegah salah laku
STRATEGI

Kognitif
  • Penjelasan : memberi tumpuan dan galakkan tingkah laku. Penekanan dalam membangunkan pelajar
Behaviourist
  • Pengetua kurang campur tangan. Menjadikan guru sebagai Model tingkah laku

NOTA PEDAGOGI : MODEL PENGAJARAN

DEFINISI MODEL PENGAJARAN
  • Membantu guru dalam menambah teknik pengajaran
  • Memberi peranan guru dalam pencapaian pelajar ( gambaran )
  • Strategi pengajaran- agar pelajar berminat untuk belajar
  • Merancang proses pengajaran dan pembelajaran dengan teliti
  • Mewujudkan suasana pembelajaran yang baik
MODEL PENGAJARAN
  • Pemprosesan Maklumat ( Kognitif )
  1. Model Inkuiri
  2. Advance Organizer
  3. Model Concept Attainment
  • Behavioral
  1. Mastery Learning
  2. Training for skill and concept development
  3. Assertive training
  4. Direct instruction
  • Sosial ( menghubungkait, scaffolding, mmebuat refleksi )
  1. Melalui kerja berkumpulan 
  2. Hubungan pelajar dengan pelajar, pelajar dengan guru dan pelajar dengan sekeliling
  3. Konstruktivisme : membolehkan pelajar membina sendiri makna dan kefahaman mereka dalam proses pembelajaran dan guru menjadi pembimbing untuk membantu pelajar
  4. Membantu pelajar belajar menerusi interaksi dan kerjasama dengan individu lain secara produktif
  5. Berfungsi sebagai ahli kumpulan
  6. Membantu pelajar mengembangkan ilmu menerusi perspektif yang luas dari rakan sekumpulan
  7. Menggunakan kemahiran mendengar dan memahami konteks
  8. Menyusun maklumat menggabung maklumat bagi menyelesaikan masalah 
  9. Memetingkan interaksi untuk menyempurnakan tugasan
  10. Pembelajaran koperatif
  • Personal
  1. Pelapor ( Moslow, Carl Rogers )
  2. Pembentukan konsep kendiri
  3. Menggunakan kekuatan dalaman

NOTA PEDAGOGI : DEFINISI PEDAGOGI

DEFINISI PEDAGOGI
  • Kajian mengenai pengajaran ( pengajaran yang formal )
  • Sains dan seni mengenai cara mengajar di sekolah
  • Kajian mengenai proses pengajaran dan pembelajaran , pengurusan biik darjah, organisasi sekolah, interaksi guru dan pelajar.
PEDAGOGI MODEN
  • BIDANG KOGNITIF
 Mental, Kefahaman
  • BIDANG AFEKTIF
Sikap
  • BIDANG PSIKOMOTOR 
Fizikal , Kemahiran, Sukan