Tuesday, November 17, 2015

NOTA PENGUKURAN

MAKNA PENGUJIAN
  • satu tenik untuk mendapatkan maklumat tentang peubahan tingkah laku 
  • alat pengukuran
  • Tuckman ( 1975 ) merupakan satu pengukuran yang dapat memberikan sampel tingkah laku
MAKNA PENGUKURAN
  • satu proses mendapatkan penerangan berangka
  • diukur secara kuantitatif
  • memberi angka-angka kepada objek atau peristiwa mengikut peraturan yang tertentu dengan skala yang telah ditetapkan terlebih dahulu
  • 'how much'
  • ditentukan melalui skala, nominal, ordinal, sela dan nisbah
MAKNA PENILAIAN
  • proses mengukur dan membuat pertimbangan tentang kebolehan, kemahiran dan kefahaman murid berdasarkan objektif atau matlamat yang telah ditetapkan oleh guru atau kursus
  • pengumpulan, penganalisis dan penterjeemahan keterangan - setakat mana tercapainya objektif 
  • diukur secara kualitatif ( deskriptif )
  • perlukan kriteria secara nominal 
TUJUAN PENILAIAN
  • motivasi kepada murid
  • mencari punca kelemahan
  • maklumbalas
  • pensijilan dan penggredan
  • membuat ramalan
  • klasifikasi
  • pemilihan
  • penyelikan
JENIS PENILAIAN
  1. PENILAIAN PENEMPATAN
  • awal / sebelum proses pengajaran
  • mendapatkan maklumat tentang pelajar
  • membantu guru merancang corak pengajaran
  1. PENILAIAN FORMATIF
  • semasa / proses pengajaran
  • maklum balas tentang kejayaan atau kegagalan pembelajaran
  • membantu guru membuat keputusan untuk mengembangkan teknik 
  • kuiz mingguan, soalan-soalan lisan
  1. PENILAIAN DIAGNOSTIK
  • semasa proses pengajaran
  • mengesan punca kelemahan pelajar
  • menentukan masalah pelajar yang konsisten
  • ujian formatif sebagai rawatan pertama
  • rawatan lanjutan intensif
  1. PENILAIAN SUMATIF
  • di akhir penggal / pertengahan tahun
  • menilai pencapaian di akhir pengajaran
  • menentukan gred di akhir kursus
  • di gunakan bagi merancang aktiviti pengajaran
  • ujian besar
MAKNA PENTAKSIRAN
  • proses mengukur penilaian tadi
  • membantu guru membuat keputusan
  • guru dapat membuat penambahbaikan

No comments:

Post a Comment